Moeders, Drugs en Rock en Roll, - Reisverslag uit Poona, India van mireille vos - WaarBenJij.nu Moeders, Drugs en Rock en Roll, - Reisverslag uit Poona, India van mireille vos - WaarBenJij.nu

Moeders, Drugs en Rock en Roll,

Door: mireilleindia

Blijf op de hoogte en volg mireille

15 December 2011 | India, Poona

‘’High Spirits’’ is de plek in Pune waar muziekanten elkaar treffen. Woensdag is het podium open voor jam-sessies en iedere vrijdag voor een live-act. Op een van de vrijdagen ontmoette ik Rahul - een Indiase muziekant van in de veertig - die een tijd in Amsterdam heeft gewoond. Een aantal weken na deze ontmoeting liep ik tegen hem op tijdens mijn avond-wandeling. Hij nodigde mij uit voor een biertje, wat voor hem aanleiding gaf zijn hele levensverhaal te vertellen.

Zijn moeder is een getalenteerde traditionele Indiase danseres. Zij reisde over de wereld om te dansen, vanaf zijn tiende vergezelde Rahul haar. Uiteindelijk settelden zij zich in New York. Rahul studeerde engeneering en begon gitaar te spelen. Hij richtte een band op die steeds succesvoller werd. Helaas, de zanger raakte verslaafd aan coke en de band ging langzaam ten onder. Echter, Bono - U2- benaderde hen om in het voorprogramma te spelen. Rahul probeerde de band van haar afgrond te behoeden, maar de coke en zijn eigen alcohol misbruik vormden een barriere voor het succes.

Depressief en teleurgesteld pakte Rahul zijn tas en vertrok naar Amsterdam.
Hij werkte voor de UVA en speelde ‘ s nachts gitaar. Op een avond belde zijn bandleden uit New York op, en smeekte hem terug te komen. Dus Rahul stopte zijn leven in Nederland en vetrok wederom naar Amerika. Helaas, dezelfde problemen. Nu raakte Rahul zelf verslaafd aan crack en alcohol. Na lange tijd bij de AA te hebben gezeten, was zijn verslaving uiteindelijk enigszins onder controle. Hij kreeg een goede baan in de WTC in New York en verdiende 100 dollar per uur. Na een jaar werd hij - mede door zijn alcohol misbruik- ontslagen. Zijn geld ging op aan drugs en hij eindigde op straat, met zijn gitaar....

Inmiddels werd zijn moeder ouder, zijn vader was overleden, en hij is enigkind. Familiebanden in India zijn hecht - de verwachtigen zijn hoog-, maar de gelijkwaardigheid ontbreekt. Ouders zijn een autoriteit en kinderen delen meestal weinig met hen. Rahul - die ondanks zijn wilde leven vasthoudt aan Indiase tradities- keerde terug naar zijn thuisland om voor zijn moeder te zorgen.

Wederom begon hij een band, met een rijke Indiase zakenman. Zij tourden door de grote steden in India. Totdat de geschiedenis zich herhaalde en ook deze band ten onder ging aan drugs en alcohol.

Nu woont Rahul in een flat, bij zijn moeder, hij heeft een kleine eigen slaapkamer waar hij een paar keer per week gitaarles geeft.

India en haar tradities, normen en waarden wortelen zich diep in haar inwoners. Zonen zorgen voor hun moeder: punt uit. Of je nu een muziekant en junk in Harlem - New York - bent geweest, of een burgerlijk lulletje met snor en bril in Pune, je moeder is heilig. Hier kunnen wij - met onze moedertjes die wegkwijnen in bejaarden tehuizen - nog wat van leren.

• 15 December 2011 - 10:55

Suus:

mooi verslag mirei!

• 15 December 2011 - 10:56

Suus:

heel vreemd trouwens, ik ben aangemeld voor je updates maar ik krijg er geen mail over. stomm!