Ik heb nergens zelf om gevraagd!!! - Reisverslag uit Poona, India van mireille vos - WaarBenJij.nu Ik heb nergens zelf om gevraagd!!! - Reisverslag uit Poona, India van mireille vos - WaarBenJij.nu

Ik heb nergens zelf om gevraagd!!!

Door: mireille vos

Blijf op de hoogte en volg mireille

25 December 2012 | India, Poona

India en haar patriarchische samenleving is besmettelijk. Ook ik begin te geloven – nu ik hier ruim twee jaar woon – dat wanneer je teveel vlees laat zien, mannen het recht hebben je na te schreeuwen, aan te raken of aan te nemen dat je een hoer bent. Een opvatting die niet alleen in de conservatieve samenleving als India geldt, maar ook tot discussies in het Westen leidt. Vraag je erom verkracht te worden door ’s nachts in je korte rokje naar huis te fietsen? Of moeten we mannen leren om te gaan met vrouwelijk schoon en bloot?

Kwaad op mezelf

Maar, de reacties op blote lichaamsdelen zijn India wel extremer dan in Nederland. Op een zaterdag liep ik in mijn hemdje in een Indiase expat wijk. Natuurlijk gluurde de halve straat me aan. Ik hoorde ook wat vaag geschreeuw en ineens drongen de woorden tot me door: Sex, fuck you, sex. Onmiddellijk schoot de gedachte ‘ik heb ook te weinig aan’ door mijn hoofd. In plaats van boos te worden op de gefrustreerde manmensen, werd ik kwaad op mezelf.

Handen op mijn billen

’s Avonds had ik een expat feestje met 80 procent ‘blanken’ en een paar ‘moderne’ Indiërs. Terwijl ik met een Italiaan stond te praten voelde ik handen op mijn billen. Woest draaide ik me om en keek tegen een Indiase man aan. ‘What do you think you are doing’’ schreeuwde ik, ‘If you touch me again, I’ll hit you’, druk gebarend met mijn handtas. Vijf minuten later zocht ik samen met een vriend de boosdoener, maar hij was niet meer te vinden.

HUN probleem!

Na die zaterdag heb ik een rebelse woede in mij. Ik pas mij niet langer aan de seksuele frustratie van dit land aan. Dat zij niet tegen blote schouders kunnen is HUN probleem. Het is 35 graden, ik draag een hempje ZONDER sjaal! Staren mag, maar als er woorden of handen bij komen kun je een felle reactie verwachten!