the dirty picture - Reisverslag uit Poona, India van mireille vos - WaarBenJij.nu the dirty picture - Reisverslag uit Poona, India van mireille vos - WaarBenJij.nu

the dirty picture

Door: mireilleindia

Blijf op de hoogte en volg mireille

07 December 2011 | India, Poona




Op dit moment draait er een nieuwe Bollywood film:

“The dirty picture” gebaseerd op het leven van Silk, een Zuid- Indiase actrice die voornamelijk in erotisch getinte films speelde.

De eerste scene laat een jong meisje zien dat op haar – gedwongen - huwelijksnacht van huis wegloopt. Vervolgens is de hoofdrolspeelster uitgegroeid tot een geemancipeerde vrouw, die graag in de Bollywood industrie terecht komt. Zij schaamt zich niet voor haar vrouwelijke en seksuele kant, in tegendeel: dit is haar handelsmerk. Door haar sensualiteit lukt het Silk de meest begeerde danseres van de Bolywood-industrie te worden.

Op een dag besluit Silk terug te keren naar het dorp waarvandaan ze is gevlucht. Echter, haar moeder slaat de deur in haar gezicht dicht…Tegen het einde van de film gaat Silk ten onder aan haar success en pleegt ze zelfmoord, waarbij ze en briefje achterlaat:

Ik kan nooit vergeten dat mijn moeder mij niet binnen liet.

Moraal: familie is het allerbelangrijkste en als je een slet bent raak je alles kwijt…

Vrouwen mogen en kunnen hier niet vrouwelijk zijn. In een scene wordt Silk bijna verkracht, waarin ik het gevoel kreeg dat de makers van de film wilden zeggen:

‘Dat krijg je er dus van; sloerie!’

Niet de mannen zijn pervers, nee, de vrouwen moeten zich netjes gedragen.

Rond galf elf eindigde de film en ik moest nog een paar minuten naar huis lopen – alleen. Ik voelde alle mannen blikken op mij gericht, en zag alleen lust in hun ogen. Bah.

En niet alleen de directe seksualiteit van vrouwen moet verhult worden; het feit dat vrouwen ongesteld zijn wordt in publieke ruimtes ontkent. In Nepal worden vrouwen 5 dagen per maand in een schuur opgesloten, met 5 roti’s en wat water per dag. In de steden in India is de situatie wat beter. Ik zit hier gewoon op men werk, bloedend. Maar, geen prullenbak op het toillet; nergens. Aangezien je niet eens wc papier kan doortrekken, zijn tampons al helemaal uit den boze. Het is een hele missie om stiekem een tampon weg te gooien - in een kantoor vol mannen - waar de eerste prullenbak 10 meter van het toillet staat.

Ik ben zo blij in Nederland te zijn geboren, waar ik korte rokjes aan kan doen, mijn tampon op de wc in de kroeg weg kan goeien, ik niet de schuld krijg als een man mij ongewenst betast en waar mannen je ook wel eens met een normale blik in je gezicht aankijken! – Al weet je natuurlijk nooit wat er in die vieze hoofdjes van ze omgaat-






  • 07 December 2011 - 12:47

    Naomi:

    Amen :-D

  • 07 December 2011 - 13:05

    Sanne:

    Mooi geschreven! Hopelijk hou je het daar nog wel even uit... ;) ?
    Liefs en een dikke knuffel!

  • 08 December 2011 - 16:51

    Carla:

    Prachtig verhaal, Arn zegt je kan mooi schrijven en dat vind ik ook... Ben trots op je! Xxxxx wees blij want je bent een kind van mij !

  • 24 December 2011 - 12:57

    Marthe:

    bizar he dat het slachtoffer zelf de schuld krijgt van een andermans daad, dat in een land dat over normen en waarden preekt. Ik noem het t land van de double standards!!!

  • 03 Januari 2012 - 00:10

    Ruud:

    Dag mireilleindia,

    Waarom denk je dat (ook) mannen in nederland vieze hoofdjes hebben? als uitsmijter citeer ik je: "Al weet je natuurlijk nooit wat er in die vieze hoofdjes van ze omgaat"
    je verhaal is zo mooi maar op het laatste moment worden alle mannen snel even over een kam geschoren. het gaat dus niet over het cultuurverschil tussen India en Nederland maar mannen deugen gewoon niet?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Poona

India part 2

Recente Reisverslagen:

25 December 2012

Ik heb nergens zelf om gevraagd!!!

29 November 2012

Guru's en hoge hakken

26 November 2012

gecensureerd

26 November 2012

Uithuwelijken: ja , ik wil!

01 Juni 2012

Een meisje? Aborteren!
mireille

in bangla desh

Actief sinds 24 Juli 2010
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 62974

Voorgaande reizen:

01 November 2011 - 01 Januari 2018

India part 2

07 Juli 2014 - 30 Juli 2014

Terug naar India

16 Januari 2013 - 31 Mei 2013

bangladesh

26 Juli 2010 - 15 Juli 2011

loni

Landen bezocht: