Globalisering van materialisme - Reisverslag uit Loni, India van mireille vos - WaarBenJij.nu Globalisering van materialisme - Reisverslag uit Loni, India van mireille vos - WaarBenJij.nu

Globalisering van materialisme

Door: mireilleindia

Blijf op de hoogte en volg mireille

08 Maart 2011 | India, Loni

Op dit moment woon ik in een ''backpackers'' hostel in Delhi. Ik merk dat ik niets heb met deze verdwaalde zoekende mensen...Ze leven in een illusie: ''India is zo spiritueel en niet materialistisch..''
Ze willen geen contact met familie of vrienden: ''ik bel alleen naar huis omdat mijn moeder anders ongerust is''. Terwijl ik uitkijk naar een telfoontje van thuis! Waarom moet je als je weggaat alles achter je laten?

En dan van die demonstratieve dingen als: '' ik heb mijn facebook verwijderd, want dat wordt alleen maar gebruikt to show of''. Maar het feit dat je juist geen facebook hebt, is dat niet hetzelfde: een stament dat je er tegen bent en aantoont dat je ''daar allemaal niet aan mee doet!''
Ze willen allemaal zo anders zijn en vrij van Westerse waarden en eisen, maar is dit niet precies wat onze samenleving verwacht?! We moeten altijd ons geluk nastreven, vrij en uniek zijn, individeel en zelfstandig...

Wanneer je voor korte tijd in een land bent zie je wat je wilt zien..Mooie vrouwen in Sari, guru's, sadhus, heilige plaatsen, biddende monikken: een spiritueel India. Na verloop van tijd ontdek je dat dit alles een glimp van de sluier is...India is een van de meest materialistische samenlevingen ter wereld. Alles draait om ''show-of'', geld, aanzien, opleiding, sociale status, afkomst en bezit.
Ieder gesprek begint met waar kom je vandaan en wat studeer je? Waarna de Indiers jou vertellen wat hun kinderen studeren, wie van hun familie in het buitenland woont en wie een goede baan heeft..

Als je geld hebt studeer je medicijnen, engineering, of rechten..Er is geen vrije keus, wat je interessant vindt is niet aan de orde. Aangezien je ouders je studie betalen moet je daarna een goede baan hebben en hen onderhouden. Reizen, een baan zoeken waar je gelukkig van wordt, hoezo?! Geld is waar het om gaat..Als je aanzien hebt kan je alles maken, de politie laat je dronken rond rijden, je krijgt alle mooie meisjes, je leeft in een luxe bubbel in een armoedig stink land.

De eisen van de samenleving zijn enorm..Een scheiding is een ramp, dat betekent namelijk dat de rest van de kinderen zeer moeilijk kunnen trouwen. Want er is vast iets mis met de familie. Een geschikte man heeft geld en aanzien, zo niet kan je het wel vergeten een goed meisje te trouwen...

Kleding laat veel zien, waar je vandaan komt, of je geld hebt etcetera. Merken moeten duidelijk zichtbaar gedrukt zijn, vooral Europese merken als Vera Moda en Only zijn hip. En dan die backpackers, met vieze kleding, bij elkaar geplakt haar, onverzorgt; ook zij leven in een bubbel in India. '' het is hier zo vrij''. Ja, omdat je niet in de samenleving hoort, je nergens aard, je bent slechts op bezoek....

Ik houd van nederland, vind amsterdam te gek, en hoe langer ik hier ben hoe meer ik me realiseer dat wij allemaal hippies zijn; opzoek naar vrijheid en geluk. Een luxe die ze hier niet hebben...

  • 08 Maart 2011 - 08:42

    Ilse:

    so true...

  • 08 Maart 2011 - 10:25

    Richard S:

    Mooi gezegd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Loni

loni

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2011

moderniteit versus traditie

21 Juni 2011

gefrustreerde man mensen

16 Juni 2011

Ik ben een haarlems meisje

10 Juni 2011

Eindelijk weer zeuren.

09 Juni 2011

indiase
mireille

in bangla desh

Actief sinds 24 Juli 2010
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 62935

Voorgaande reizen:

01 November 2011 - 01 Januari 2018

India part 2

07 Juli 2014 - 30 Juli 2014

Terug naar India

16 Januari 2013 - 31 Mei 2013

bangladesh

26 Juli 2010 - 15 Juli 2011

loni

Landen bezocht: