Geweld? Nee, de Imam is ziek. - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van mireille vos - WaarBenJij.nu Geweld? Nee, de Imam is ziek. - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van mireille vos - WaarBenJij.nu

Geweld? Nee, de Imam is ziek.

Blijf op de hoogte en volg mireille

02 Maart 2013 | Bangladesh, Dhaka

Bangladesh staat al weken op zijn kop. De leiders van de politieke partij Jamaat staan terecht voor oorlogsmisdaden die zij tijdens de onafhankelijkheidsoorlog in 1971 zouden hebben begaan. Zij vochten mee aan Pakistaanse zijde en worden beschuldigd van moord, verkrachting en het gedwongen bekeren van Hindoes tot de Islam. Gisteren kreeg een van hun leiders de doodstraf en nu is Jamaat boos. Heel boos, wat al vele tientallen doden tot gevolg heeft gehad.

Ik zit echter in een dorp waar we er gelukkig nog vrij weinig van merken. Behalve dat er geen bussen rijden naar Dhaka, de hoofdstad met 20 miljoen inwoners. Ik zit in ieder geval tot en met dinsdag vast in mijn dorpje, waar ik sinds vandaag zelfs het terrein van de organisatie waar ik voor werk niet meer af mag. Een van de meest gebruikte protest-strategieën in landen als Nepal, India en dus ook Bangladesh is namelijk de Hartal ( in Bangla) of Bandh ( Hindi/Nepali). Dit houdt in dat het verkeer door de protesterende partij wordt platgelegd en wie het toch in zijn hoofd haalt in een voertuig te stappen riskeert het in elkaar geslagen - of in extreme gevallen - vermoord te worden.

De Jamaat claimt dat zij de enige echte goede partij zijn voor Moslims en proberen zieltjes te winnen door middel van de Islam. Vandaag is het bovendien vrijdag, de dag dat moslims hun Jumma (vrijdag) gebed doen. Alle mannen gaan rond 13.00 naar de Moskee, de vrouwen mogen het huis niet te verlaten en bidden dus thuis. Misschien iets als: mag ik alsjeblieft een keertje naar buiten?

Na afloop van het gebed zou de Imam mensen kunnen aanzetten tot meer weerstand en rellen. Ik zat dus gespannen te wachten tot de mannen terugkwamen van hun gebed. ‘En’ vroeg ik, ‘wat zei die’? ‘ Well, he didn't say anything, he was ill today!’ Poeh, hoop dat het een hardnekkig griepje is. Dan voel ik me tenminste een stukje lekkerder.


  • 02 Maart 2013 - 18:38

    Ilse:

    Lieve Mireille, maak dat je op tijd weg kom daar... zie je hier of in Nepal :) xxx

  • 04 Maart 2013 - 20:50

    José :

    lieve Mireille,
    Hier in de krant af en toe een paar regels over de onrust in Bangladesh en jij zit er middenin!
    Ik hoop dat je snel weer kunt reizen, want zo opgesloten zitten lijkt me helemaal niets.
    Ik blijf het nieuws nauwlettend volgen,
    lfs en blijf schrijven,
    je tante José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bangladesh, Dhaka

mireille

in bangla desh

Actief sinds 24 Juli 2010
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 62932

Voorgaande reizen:

01 November 2011 - 01 Januari 2018

India part 2

07 Juli 2014 - 30 Juli 2014

Terug naar India

16 Januari 2013 - 31 Mei 2013

bangladesh

26 Juli 2010 - 15 Juli 2011

loni

Landen bezocht: