Het mooie van armoede - Reisverslag uit Poona, India van mireille vos - WaarBenJij.nu Het mooie van armoede - Reisverslag uit Poona, India van mireille vos - WaarBenJij.nu

Het mooie van armoede

Blijf op de hoogte en volg mireille

31 December 2015 | India, Poona

Autoritten in India geven mij een ultiem geluksgevoel. Het is alsof je in een documentaire rijdt. De 9 uur durende rit van Goa naar Pune is puur genieten. Vooral op de passagiersstoel. De auto is koel door de airco. Ondanks de hitte buiten. Mijn lievelingsmuziek schalt keihard uit de speakers, terwijl ik uit het raam staar. Op het platteland bestaat het enige andere verkeer uit met suikerriet beladen karren die worden getrokken door ossen met geverfde horens. Vrouwen in felgekleurde sari’s wandelen met waterkannen langs de kant van de weg. Het is prachtig. Ik voel mij schuldig dat armoede er zo mooi uit kan zien. Dat ik geniet van het kijken naar hard werkende boeren, die van een euro per dag leven.

Rondom de steden is het verkeer een grote chaos. Koeien staan midden op straat en kijken je arrogant herkauwend aan. Zij weigeren ondanks het vele getoeter een stap opzij te zetten. Rikja’s halen ons van alle kanten in en voetgangers - die niet op of om kijken – steken op willekeurige momenten over. Soms wordt dit straatbeeld opgeleukt door een kameel of olifant. Binnen een straal van 500 meter liggen zowel sloppenwijken als enorme villa’s . Een raar contrast. Dure BMW’s scheren rakelings langs bedelaars en straatverkopers. Alle lagen van de bevolking leven zij aan zij, zonder zich ook maar iets van elkaar aan te trekken.

Op de grote wegen rijden tegen de avond vooral beschilderde vrachtwagens met religieuze afbeeldingen, die bescherming bieden tegen ongevallen. Want trucks rijden zonder licht en heuvelopwaarts vaak maar 20 kilometer per uur. Zij doemen vanuit het niets op. Een levensgevaarlijke situatie. Maar ik voel mij onaanraakbaar, afgeschermd van het echte leven op straat. Alsof ik slechts een toeschouwer ben. Bij ieder stoplicht realiseer ik mij dat ik wel degelijk deelneem aan het verkeer. Mannen staren voortdurend verbaasd de auto in en houden hun blik schaamteloos op mij gericht. Maar het stoort mij niet. Ik zwaai naar hen, waarop een glimlach op hun en mijn gezicht verschijnt.

Af en toe stoppen wij voor een chai langs te kant van de weg. Als ik in het Hindi 2 thee bestel kijken de chai-mannetjes mij verbaasd aan, waarna zij mijn vriend ongegeneerd uithoren. Waarom spreekt die witte vrouw Hindi? Zijn wij getrouwd? Waar kom ik vandaan? En zijn wij soms Bollywood-sterren? Beleefd geeft mijn vriend antwoord en zegt dat wij nog een lang stuk te gaan hebben. Gelukkig, nog uren staren voor de boeg!

  • 12 Januari 2016 - 13:26

    Lea:

    Hallo Mireille,

    Wat zou ik het fijn vinden om nu ook een chai te kunnen drinken, rustig te kuieren langs het strand in Goa of onder de grote banyantree bij Bangalore te vertoeven.

    Onze buren zijn aan het renoveren en dat maakt een hels lawaai (gelukkig heb ik nu oordopjes in).
    We hadden onze eindejaarsvakantie al met een week verlengd om te ontsnappen aan het lawaai en ons was beloofd dat het daarna gedaan zou zijn, maar helaas, pindakaas, om 8 u vanmorgen waren ze weer paraat met hun drilboren. Mijn partner veranderde even in een brulaap en toen was het even stil, even, ...

    Gelukkig kan ik even wegdromen naar een andere 'wereld' waar glimlachen geen moeite kost.
    Alleen de herinnering maakt me al blij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Poona

Terug naar India

geinig

Recente Reisverslagen:

31 December 2015

Het mooie van armoede

24 December 2015

1 engerd per trip

26 September 2014

Boerkabooken

04 Augustus 2014

Gay-pride India in 3045

04 Augustus 2014

Gay-pride India in 3045
mireille

in bangla desh

Actief sinds 24 Juli 2010
Verslag gelezen: 1399
Totaal aantal bezoekers 62782

Voorgaande reizen:

01 November 2011 - 01 Januari 2018

India part 2

07 Juli 2014 - 30 Juli 2014

Terug naar India

16 Januari 2013 - 31 Mei 2013

bangladesh

26 Juli 2010 - 15 Juli 2011

loni

Landen bezocht: