Ophangen die verraders! - Reisverslag uit Poona, India van mireille vos - WaarBenJij.nu Ophangen die verraders! - Reisverslag uit Poona, India van mireille vos - WaarBenJij.nu

Ophangen die verraders!

Door: meera

Blijf op de hoogte en volg mireille

18 Februari 2013 | India, Poona

De jeugd van Bangladesh pikt het niet langer en komt massaal in opstand. De rechtbank heeft namelijk aan oorlogsmisdadigers levenslang gegeven, terwijl studenten eisen dat ze opgehangen worden.

Nadat de Engelsen uit het Indiase subcontinent vertrokken, werd het huidige Bangladesh Oost- Pakistan. In 1970 wilden de Bengalen hun eigen land, waar zij hun eigen taal: het Bangla, in plaats van gedwongen het Pakistaanse Urdu konden spreken. Vandaar de naam Bangla – desh (land). Na bijna een jaar oorlog werd het land onafhankelijk. Maar zoals in elke oorlog zijn er verraders. De Bengaalse NSB is de Jamaat. Nu, 40 jaar later staan de leiders van deze partij terecht. Sommigen hebben het vonnis al ontvangen: levenslang. Echter, studenten eisen de doodstraf: kill the killers. Zij willen bovendien dat Jamaat, die een paar jaar geleden nog deel uitmaakte van de coalitie, verboden wordt.

Onafgebroken demonstreren voornamelijk jongeren tegen de Jamaat. Wat tien dagen geleden klein begon is nu een massa beweging geworden. Niet alleen studenten, ook de president, het nationale hockeyteam en vele acteurs betuigen openlijk hun steun.

Vandaag ben ook ik naar Shabagh geweest, het universiteitsterrein. Overal zwaaide de Bengaalse vlag: het groen staat voor vrede, de rode cirkel in het midden symboliseert het bloed dat in 1971 heeft gevloeid. Vrouwen hebben bloemenkransen in hun haar, jongens zien eruit als Che Guevara. Er zijn eetstalletjes, vlaggetjes-verkopers, straattheater, liederen, hongerstakers en honderdduizenden mensen aanwezig. Je voelt de frustratie door de straten gonzen. Woede over corruptie, armoede, ongelijkheid, jaarlijks wisselende regeringen en oorlogen heeft zich opgestapeld. Voor mij, als buitenstaanders, voelt het dubbel. Ik kan niet meeschreeuwen dat deze mannen moeten worden opgehangen. Als Nederlandse 'hippie' ben ik immers tegen de doodstraf. Maar in een super corrupt land als Bangladesh kan het zomaar zijn dat tegen betaling van een paar TAKA levenslang stiekem toch maar 5 jaar is.

Omgekeerd verstoort de Jamaat al weken het openbaar leven. Bussen worden in de fik gestoken en al menig politieman heeft het loodje gelegd. Dus mocht ik over een paar weken ineens voor de deur staan, dan is het burgeroorlog in Bangladesh!